Jako jít v nazouvákách do sněhu: Celoroční pneumatiky mít můžete, ale velký komfort nečekejte
Možnost ušetřit a nedělat si starosti s návštěvou servisu dvakrát do roka láká mnohé řidiče ke koupi celoročních pneumatik. Podle zákona je sice možné na nich jezdit během celého roku (a to dokonce i v období, kdy musí mít řidiči povinně obuty zimní pneumatiky), jejich maximální výkon je ovšem omezen úzkými hranicemi v podobě počasí a rychlostních limitů. Ve většině případů během celého roku na zimní či letní obutí nestačí.
Dostačující, ale ne spolehlivé
Celoroční pneumatiky budou na vozidle většinou nejlépe sloužit při teplotách mezi 5 a 15 °C a za předpokladu, že nebude příliš pršet či sněžit. Zhruba tedy v období babího léta, kdy mohou svými vlastnostmi vyplnit „mezeru“ mezi letními pneumatikami, které jsou vhodné pro teploty nad 7 °C, a zimními, které jsou zase vhodné do teplot pod 7 °C. V teplejším či chladnějším počasí již celoroční obutí letní pneumatiky a zimní pneumatiky porazit nemohou. Univerzální obutí vašeho auta by tak mohlo být řešením například v případě, kdy autem jezdíte pouze za vhodného počasí (bez vrstvy sněhu a za sucha) a zároveň nepotřebujete jet na hranici maximálních rychlostních limitů.
Zima: Delší brzdná dráha a horší držení v zatáčkách
Při porovnání celoročního a zimního obutí v zimě je jasné, že univerzální pneumatika nemá šanci rovnat se se svými specializovanými sestrami. Poznáte to při jakékoli rychlejší jízdě či jízdě těžším terénem. Celoroční pneumatiky mají mnohem delší brzdnou dráhu a v zatáčkách hůře drží styk s vozovkou. I tak jsou na tom ale rozhodně lépe, než pneumatiky letní, se kterými byste v zimě riskovali ještě mnohem víc.
Léto: Mokrá vozovka je riziko
Ve vysokých letních teplotách pochopitelně celoroční pneumatika nedokáže konkurovat ani té letní. Specializovaná pneumatika, která byla vyvinuta a konstruována pro letní provoz, tu univerzální předčí zejména na mokré vozovce. Že máte obuty celoroční pneumatiky, poznáte také při manipulaci s vozem v zatáčkách.
Napsat komentář